Nieuwe Diabolo-spoorlijn ontsluit Brussels Airport

Brussel wordt zondag de ondergrondse spoorverbinding Diabolo in gebruik genomen. De Diabolo verbindt luchthaven Brussels Airport met het Belgische en internationale spoornetwerk. SpoorPro.nl bezocht de diverse locaties van de spoorverbinding. 

De Diabolo is een ondergrondse spoorverbinding tussen het vernieuwde station Brussel-Nationaal-Luchthaven en de nieuwe dubbelsporige lijn Schaarbeek-Mechelen (L.25N). De lijn loopt op de middenberm van de snelweg E19. Deze verbinding tussen Antwerpen, Mechelen en Brussel moet zorgen voor een betere bereikbaarheid van Brussels Airport over het spoor.

De Diabolo sluit Brussels Airport rechtstreeks aan op het Belgische netwerk en staat in verbinding met de internationale lijnen Amsterdam-Antwerpen-Brussel-Parijs en Frankfurt-Brussel-Parijs.

De Diabolo is voortgekomen uit een publiek-private samenwerking. Dat is voor het eerst in de geschiedenis van de Belgische spoorwegen. Er is in totaal 678 miljoen euro geïnvesteerd in de nieuwe spoorinfrastructuur.

De Europese Unie droeg 15 miljoen euro bij in de aanleg van de bovengrondse spoorlijn Schaarbeek-Mechelen. Dit was onderdeel van de publieke investering. De private investeerder Northern Diabolo heeft voor 290 miljoen euro de aanleg van de ondergrondse spoorverbinding betaald.

Infrabel heeft vanuit overheidsdonatie 388 miljoen euro geïnvesteerd in de bovengrondse spoorlijn 25N en de spoorwerken en aanvullende werkzaamheden voor het ondergrondse traject.

Thalys-netwerk
De Diabolo is in het hart van het Thalys-netwerk aangelegd. Daardoor hebben de reizigers van Thalys vanuit de luchthaven een rechtstreekse en snelle toegang naar verschillende steden in Europa.

Woordvoerder Patricia Baars van Thalys: “We richten ons met dit project op intermodaliteit. Het is voor ons belangrijk om een goede aansluiting bij de vliegvelden te hebben. In Nederland komen we met de trein onder Schiphol, in Duitsland komen we langs Keulen en Düsseldorf, in Frankrijk komen we bij Paris Nord dat met een shuttlebus aangesloten is op het vliegveld. En nu zijn we ook goed aangesloten op Brussels Airport.”

ETCS
Infrabel heeft op de nieuwe spoorinfrastructuur van de Diabolo het Europese seininrichtingssysteem ETCS geïnstalleerd. De Diabolo-spoortunnels en de bovengrondse spoorlijn zijn ook uitgerust met het digitale communicatienetwerk (GSM-R (GS for Railways).

Het meest spectaculaire onderdeel van de Diabolo was de computer- en lasergestuurde boring van de twee enkelsporige tunnelkokers van 16,5 meter lang onder de belangrijkste start- en landingsbanen van Brussels Airport.

Vernieuwde station
Op de luchthavensite heeft Infrabel bij Pier A de geboorde tunnels aangesloten op een nieuwe ondergronds spoor- en wisselcomplex. Dit maakt deel uit van het volledig vernieuwde station Brussel-Nationaal-Luchthaven. Deze luchthaven heeft drie modern en verlengde perrons om de internationale treinen en alle reizigers te kunnen ontvangen bij de nieuwe infrastructuur.

De aansluiting met de nieuwe spoorlijn op de middenberm van de E19 is gemaakt via twee ondergrondse spoorvertakkingen en toegangshellingen. De lengte van de Diabolo vanaf het luchthavenperron tot aan de vertakking in Mechelen is 4 kilometer voor de vertakking richting Brussel. Richting Antwerpen is lengte 3,4 kilometer.

De verbinding met Brussel is gemaakt door de bouw van drie nieuwe bruggen en viaducten in de omgeving van Haren en Schaarbeek, waar de L.25N aansluit op de bestaande spoorverbindingen.

Bron: spoorpro.nl

Plaats een reactie