THAILAND: LAND VAN DE GLIMLACH EN VERBAZING

Lees verder op: www.greenwoodtravel.nl

Lees verder op: www.greenwoodtravel.nl

Jan de Bruijn is net terug uit Thailand en een nieuw project in Colombia staat alweer in de agenda. Er wordt dankbaar gebruik gemaakt van zijn ruime ervaring als expert op het gebied van marketing en verkoop onder andere in de toeristische branche. Zijn laatste project bracht hem bij een kleine touroperator in Bangkok, Thailand.

De ondernemer begon twintig jaar geleden met het aanbieden van volledig verzorgde vakantiereizen naar het land van de glimlach. In die twintig jaar is de reiswereld, mede door technologische ontwikkelingen, behoorlijk veranderd. De ondernemer erkende deze veranderingen in de branche, maar beschikte niet over de kennis om hier een positieve wending aan te geven. Jan de Bruijn hielp hem op weg.

Beperkte invloed
“Touroperators worden gedwongen om een uitgebreid assortiment aan diensten aan te bieden. Van oogverblindende resorts met parelwitte stranden tot en met boomhutten in het regenwoud. Van dinner riviercruises tot en met fietstochten door de sloppenwijken van Bangkok. Daarbij ben je als aanbieder niet alleen. Bovendien is de reisbranche onderhevig aan bepaalde factoren waar je als reisagent geen invloed op hebt. Onrusten in Egypte? De boekingen naar die bestemming nemen onmiddellijk af. Het toerisme naar Thailand en Zuidoost-Azië profiteert hier vervolgens weer van. Zijn er echter politieke spanningen in Thailand dan werkt de hefboom ook de andere kant op…..

Pluspunten
Een belangrijk pluspunt van Bangkok is dat het vliegveld een belangrijke hub vormt voor reizen naar Zuidoost Azië. De uitdaging is hoe je die mensen die in Bangkok landen, langer in Bangkok en de rest van Thailand vast kunt houden. Het verzoek om assistentie was in de aanvraag mooi omschreven in termen als: ‘develop marketing strategy and online marketing technologies to achieve marketing goals’. Eenmaal ter plaatse bleek dat de onderneming vooral behoefte had aan basiskennis en een paar praktische instrumenten. De organisatie is namelijk al zeer actief met online marketing activiteiten. Ze bieden voor elk wat wils met de laagste prijs garantie. Toch was er nog een en ander te verbeteren aan de ‘attentiewaarde’ van de website. Internetbezoekers die bijvoorbeeld op zoek zijn naar vakanties in Thailand krijgen via zoekmachines een lange lijst van aanbieders. Het is belangrijk dat de website in een oogopslag de aandacht trekt voor de bezoeker alweer afdwaalt naar andere sites.

Intensieve training
Via een training aan de medewerkers van de onderneming heb ik dit onderwerp verder uitgediept. Het aantrekken van nieuwe klanten is waar de meeste ondernemers zich op richten. Ik toonde echter aan dat de bestaande klanten wel eens meer omzet en winst zouden kunnen brengen dan nieuwe klanten. Simpel om uit te leggen, maar minder simpel uit te voeren. In de training heb ik een paar technieken getoond waar de medewerkers in de praktijk iets mee kunnen. Uiteindelijk is het een lange lijst met aanbevelingen geworden.

….Verbazing
Thailand en Bangkok blijven mij verbazen. In de taxi kreeg de chauffeur een boete voor een mij onduidelijke overtreding. Gelukkig kon hij nog een oude bon presenteren. Je kunt dus blijkbaar geen nieuwe bekeuring krijgen als er nog een oude bekeuring van maximaal een week geleden openstaat! Gered door deze regel kon de chauffeur straffeloos zijn weg vervolgen met het overtreden van zowat alle verkeersregels. Ik ben toch nog veilig aangekomen……..

Voortvarend aan de slag!
Inmiddels ben ik terug in Nederland en heb ik contacten gelegd met Nederlandse bedrijven. Wellicht dat er op korte termijn samenwerkingsverbanden ontstaan. Ik heb ook meteen contact opgenomen met mijn PUM collega René Husken. René reageerde spontaan op mijn vraag om assistentie en zal de Thaise touroperator helpen om hun website te verbeteren. In Thailand reageerde men blij verrast op dit aanbod en het feit dat de PUM assistentie kennelijk niet stopt nadat de expert vertrokken is. Leuk, maar vooral goed om te weten is dat ze in Thailand onmiddellijk en effectief aan de slag zijn gegaan met het implementeren van mijn adviezen. De positieve gevolgen hiervan waren zelfs al merkbaar!”

Bron: http://www.greenwoodtravel.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: