Actie tegen brandstoftoeslag

De Consumentenbond gaat actie voeren tegen de brandstoftoeslag die luchtreizigers boven op de prijs van hun vliegticket moeten betalen. Onder het motto ’Nee Tegen Brandstoftoeslag’ gaat binnenkort een handtekeningenactie van start.

„Schommelingen in de brandstofkosten behoren tot het normale bedrijfsrisico van een luchtvaartmaatschappij en horen dus gewoon in de prijs van een vliegticket of pakketreis’’, aldus de bond.

De hoge olieprijzen op de wereldmarkt jagen vakantiegangers deze zomer op forse kosten. Wie een intercontinentale vlucht boekt, is op dit moment per enkele reis een bedrag van tussen de 20 (bij Arkefly) en 150 euro (bij Martinair) kwijt aan brandstoftoeslagen. Voor vluchten binnen Europa komen brandstofheffingen rond de 30 euro voor. Dat kan neerkomen op een opslag van tientallen procenten op het normale tarief.

Hogere brandstofheffing
Helemaal funest voor de voorpret is het bericht van de luchtvaartmaatschappij dat de reiziger bij een al geboekte reis alsnog bij moet lappen boven op de afgesproken reissom. Dat kan soms gebeuren als een luchtvaartmaatschappij tussen het boeken van de vakantie en de daadwerkelijke uitgifte van het ticket de brandstofheffing verhoogt. Het overkwam onlangs een aantal klanten toen de Turkse maatschappij Corendon in maart een heffing van 7,50 euro per enkele reis invoerde.

Naheffingen
Vooral de naheffingen zijn veel reisorganisaties een doorn in het oog, aangezien de inspanning om die te innen ontevreden klanten oplevert. Volgens hen is dat te wijten aan de luchtvaartmaatschappijen, die zich niet willen vastleggen op de prijs op het moment dat er geboekt is, maar uitgaan van het tarief op het moment dat het ticket definitief wordt uitgegeven.

Luchtvaartmaatschappijen zeggen niet anders te kunnen omdat tot dat moment de boeking niet definitief is en zien de oplossing in een vroegere betaling en uitgifte van de tickets, zodat daarna verrassingen uitgesloten zijn.

Geneuzel
De Consumentenbond vindt de discussie over de schuldvraag „geneuzel in de sector”. „Waar het om gaat, is dat we willen dat de prijs waarmee ze adverteren ook de prijs is die je betaalt”, aldus de woordvoerster. „Hoe ze dat doen, dat regelen ze zelf maar. Als het maar niet ten koste gaat van de consument.” De bond gaat de handtekeningen gebruiken in de onderhandelingen met de sector over de algemene reisvoorwaarden en zal die, indien nodig, inzetten om een vuist richting de politiek te maken.

Bron: Telegraaf.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: