De Onnozele Reiziger praat met monnik

Onder de kop De Onnozele Reiziger doet Harri Theirlynck, hoofdredacteur van REIZEN Magazine, elke 2 weken verslag van zijn belevenissen als reiziger die stomverbaasd de reiswereld ondergaat. Kritisch, snaaks, maar altijd op zijn bekende humoristische toon.

Na vier weken Laos was ik teruggevallen tot het vrekkige gedrag van de meest luizige Oost-Duitse backpacker met een oude Lonely Planet op zak.

Ik vond elk drankje te duur, liep uren naar de goedkoopste maaltijd te zoeken om maar de prijzen van mijn voddige reisgids te matchen.

Als ik een dag boven mijn gestelde budget van vier euro uitkwam, viel ik al moeilijk in slaap. Scrooge in Laos.
De laatste ochtend in Luang Prabang had ik nog 30.000 Kip (2 euro) op zak. Precies genoeg voor een drankje en broodje ’s middags op het vliegveld. Vandaar zou ik verlost van het Laotiaanse apennotengeld naar Dong-land (Vietnam) vliegen. Ik verkneukelde me over mijn messcherpe calculatiekunsten.

In Luang Prabang deed ik nog één tempel. Bij binnenkomst stapte direct een jonge boeddhistische monnik uit het slaaphuis die mij herkende als een spirituele evenknie, met wie hij graag een hoogwaardig gesprek aanknoopte. Wat zeg ik: hij snakte er naar.

Of het waar was dat in mijn land iedereen een auto had.
Ja, dat zou hij ook wel willen, ‘maar ik ben blij voor u, sir’.

En bestond er zoiets als een studiebeurs in Holland?
Hier moest, vertelde hij breed lachend, zijn hele familie krom liggen voor zijn opleiding.
‘Nou, dat valt ook niet mee.’
‘Ja, behalve mijn vader, die is begin dit jaar overleden.’
Zo zette hij zorgvuldig de val op.

Toen ik afscheid nam vroeg hij terloops: ‘Ach, heeft u niet een kleine bijdrage voor mijn studie?’
Het zou wel heel postkoloniaal om te zeggen: ‘Neen, ik gireer thuis al en geloof alleen in structurele bijdragen.’

Ik gaf hem mijn laatste 30.000 Kip.
Het vliegtuig had die middag vertraging en ik stierf van honger en dorst. Ik kon bij het enige kraampje gerust met een biljet van honderd dollar betalen maar dan zou ik drie miljoen waardeloze Kips terugkrijgen.
Met een huig van leer sleepte ik me die avond het vliegtuig naar Hanoi in.

Fokking monk.

Bron: Reisrevue.nl

One response to this post.

  1. Posted by Harri on juni 16, 2013 at 2:12 pm

    Zie ik nu pas. Mijn laatste zin is geschrapt door kleingeestige kapelaanseindredactie.
    Beetje zielig.
    Er stond nog: ‘Fokking monk.’
    HT

    Beantwoorden

Geef een reactie

